Back to Top

OVER SCOTTIE GO!

Scottie Go! is een innovatief, educatief spel waarmee leren leuk wordt doordat de virtuele ruimte met de echte ruimte gecombineerd wordt.  Het is een hybride oplossing: een set kartonnen tegels – waarmee  de code wordt samengesteld – en software die de tegels scant om de karakters in het spel te laten bewegen.

Het is zowel voor jongere als de oudere spelers ontwikkeld. Scottie Go! biedt in totaal bijna honderd opdrachten die steeds moeilijker worden. Met behulp van de opdrachten leer je spelenderwijs basis programmeerconcepten zoals lussen, voorwaardelijke instructies, variabelen of functies.

SCOTTIE GO! – HET VERHAAL

Het doel van het spel is om het vriendelijke ruimtewezen Scottie te helpen. Zijn ruimteschip is stuk gegaan en op aarde neergestort (of in de avonturen serie ergens anders in de ruimte). Door de bewegingen van Scottie te programmeren, kan je hem helpen om de ontbrekende onderdelen van zijn ruimteschip (of kristallen voor de brandstof) te verzamelen, zodat Scottie kan terugkeren naar huis.

WELKE VAARDIGHEDEN WORDEN ONTWIKKELD MET SCOTTIE GO!?

Algemene vaardigheden:

  • Verbetering van de concentratie
  • Ontwikkeling van planningsvaardigheden
  • Verbetering van het ruimtelijk inzicht
  • Het werken in groepen en communiceren

Wiskundige en computer gerelateerde vaardigheden:

  • Analytisch denken
  • Het uitvoeren van simpele wiskundige berekeningen
  • Het schrijven en begrijpen van algoritmen
  • Het schrijven en begrijpen van reeksen commando’s
  • Berekeningen: optellen, vermenigvuldigen, delen
  • Het begrijpen van de basis programmeervaardigheden: parameters, lussen, geneste lussen, variabelen, voorwaardelijke commando’s, functies, etc.
  • Het begrijpen van een coördinaten stelsel (eenvoudige vectoren interpreteren)

Op dit moment zijn er verschillende versies van het Scottie Go! spel beschikbaar, waaronder Scottie Go! Edu, Scottie Go! Labyrinth en Scottie Go! Starter. Er wordt gewerkt aan nieuwe verhaallijnen die binnenkort op de markt komen.

Scottie Go! Labyrinth is de eerste van de Scottie Go! Avonturen serie, met een speciale app voor de Scottie Go! Avonturen serie voor de thuisgebruiker.

MEER OVER DE VERSCHILLENDE SCOTTIE GO! PRODUCTEN
Scottie Go! Magnetic Tiles
In aanvulling op het Scottie Go! spel, zijn de Magnetic Tiles ideaal om in de klas te gebruiken. De grote magnetische codeertegels zorgen ervoor dat het uitleggen voor een groep vlot verloopt. De tegels kunnen uiteraard ook gescand worden met de app. Deze set van 53 tegels kan gebruikt worden voor de eerste 24 levels van Scottie Go!

In plaats van de tegels uit de doos van het Scottie Go! Edu spel, kunnen de Magnetic tiles gebruikt worden om op het magnetische schoolbord oplossingen te maken voor de opdrachten in de Scottie Go! app. Dit maakt de Magnetic tiles bij uitstek geschikt om opdrachten klassikaal te behandelen, bijvoorbeeld bij de start van een nieuwe module waarin nieuwe tegels geïntroduceerd worden.

KUNNEN DE VERSCHILLENDE VERSIES VAN SCOTTIE GO ONAFHANKELIJK VAN ELKAAR GEBRUIKT WORDEN?
Ja. De Scottie Go! Edu versie maakt gebruik van de Scottie Go! Edu app, de Starter versie van de Scottie Go! app en Scottie Go! Labyrinth van de Scottie Go! Adventures app. Elke versie heeft een onafhankelijke app.

Alle Scottie Go! versies kunnen via de knop Bestellen op deze website besteld worden.

Bij de Scottie Go! Starter versie zit een kortingsbon die gebruikt kan worden bij de aanschaf van Scottie Go! Edu of Scotty Go! Labyrinth

WAAR EN HOE KAN IK DEZE DOWNLOADEN?
Je kunt de app downloaden vanaf onze website, of vanuit de App store, Windows Store of Google Play.

Kies voor Scottie Go! Edu de Scottie Go! Edu app, voor Scottie Go! Labyrinth de Scottie Go! Adventures app en voor de Scottie Go! Starter versie de Scottie Go! app.

Voor het downloaden van de app in een van stores, dien je wel een account te hebben voor de desbetreffende store.

LICENTIE
Indien je geen licentiecode invult, blijft de app een trial versie. Dit betekent, dat hij 3 dagen gebruikt kan worden en niet meer dan de eerste 4 opdrachten van de eerste module uitgevoerd kunnen worden. De licentiecode vind je op een apart stuk papier in de doos van het spel.

Voor het invoeren van de licentiecode hoef je alleen de app te starten of in de app op de knop met een sleutel te klikken.

HEB IK EEN INTERNETVERBINDING NODIG OM DE APP TE GEBRUIKEN?
De app werkt offline. Je hebt alleen een internetverbinding nodig voor de installatie en het activeren van de licentiecode.

OP HOEVEEL APPARATEN KAN IK DE APP INSTALLEREN?
De Scottie Go! Edu app kun je op 3 verschillende apparaten installeren. De Scottie Go! Adventures app kan op 2 verschillende apparaten geïnstalleerd worden.

HOEVEEL GEBRUIKERSACCOUNTS KAN IK AANMAKEN IN HET SPEL?
Afhankelijk van het beschikbare geheugen op je apparaat, kun je wel tientallen accounts aanmaken. Als je een account verwijdert, worden de gegevens en voortgang van die speler volledig verwijderd.

HOE KAN IK EEN LICENTIE OVERZETTEN ALS EEN APPARAAT WAAR DE APP OP GEÏNSTALLEERD WAS KAPOT GAAT OF NIET MEER BESCHIKBAAR IS?
Je kunt de app gewoon op een ander apparaat installeren en activeren door de licentiecode in te voeren. Het aantal herinstallaties is onbeperkt, zolang er maar niet meer dan drie apparaten met dezelfde licentiecode in gebruik zijn.

WAT GEBEURT ER ALS IK DE APP MET DEZELFDE LICENTIECODE INSTALLEER OP MEER DAN DRIE APPARATEN?
Wanneer het aantal installaties over de limiet gaat, zal de app gedeactiveerd worden op het apparaat waar hij het eerst geïnstalleerd en geactiveerd is.

WAT GEBEURT ER ALS IK EEN SPELERSACCOUNT VERWIJDER?
Alle gegevens en de voortgang van die speler zullen verloren gaan.

HOE KAN JE HET SPEL STARTEN VANAF DE MODULE VAN  JOUW KEUZE?
Nadat je een nieuwe spelersaccount hebt aangemaakt, kies je deze account. Je kunt vervolgens de module selecteren waarmee je het spel wilt starten.

IS HET MOGELIJK OM ALLE SPELMODULES TE ONTGRENDELEN EN TUSSEN SPELERS TE WISSELEN IN DE SCOTTIE GO! EDU VERSIE?
Ja, dit is mogelijk als je gebruik maakt van de speciale docentenaccount. De code om deze te ontgrendelen vind je in de docentenhandleiding, die je kunt downloaden vanaf:  https://scottiego.com/en/edu-scottiego/teaching-aids/.

HOE CREËER JE EEN DOCENTENACCOUNT – STAP VOOR STAP

  1. Start de app en druk op KIES SPELER
  2. Druk op NIEUWE SPELER
  3. Voor de code uit de docentenhandleiding in
  4. Bevestig de invoer

Een nieuwe account met de naam ”Docent” is toegevoegd aan de accounts. Als je voor deze account kiest, heb je toegang tot alle modules en opdrachten en kun je, binnen een opdracht, wisselen tussen de verschillende spelers.

WAT MOET IK DOEN ALS DE APP TIJDENS HET SCANNEN DE TEGELS NIET HERKENT, OF ALLEEN SOMMIGE TEGELS HERKENT?

Er zijn twee scanmodi in de app:

  1. Videomodus
    Dit is de standaard instelling voor het scannen en opnemen van de tegels, maar je kunt op elk gewenst moment schakelen tussen de scanmodi om de scanresultaten te verbeteren.
  2. Fotomodus

In de videomodus  start je het scannen van je code vanaf de BEGIN tegel en vervolgens ga je met je mobiele apparaat naar beneden, totdat je de hele code gescand hebt. Houdt je apparaat niet te ver van de tegels. Controleer of de tegels goed gescand zijn.

Aanvullende tips:

  • Je kunt proberen om je apparaat op en neer te bewegen, hierdoor kan de camera beter scherpstellen.
  • Zorg ervoor dat de ruimte waar je de tegels scant goed verlicht is.
  • Gebruik altijd de primaire camera van je apparaat. Deze heeft de beste kwaliteit en is meestal de camera aan de achterkant van je apparaat.
  • Het spelbord heeft twee kanten, wit en grijs. Zorg dat je de witte kant gebruikt als de verlichting in de ruimte slecht is. Indien er juist extreem veel licht in de ruimte is, kun je beter de grijze kant gebruiken.
  • Zorg ervoor dat er altijd genoeg geheugenruimte vrij is om de Scottie Go! app goed te laten functioneren.

In het geval van Android apparaten: als de app alleen sommige tegels scant, zorg er dan voor dat je de camera kalibreert. Ga hiervoor in het hoofdmenu naar “Settings”, kies “Kalibreer camera” en volg de aanwijzingen op het scherm.

WAT MOET IK DOEN ALS DE CAMERA MET HET SCANNEN NIET ALLE TEGELS OP HET SPELBORD IN EEN KEER KAN ZIEN?
Hoe verder je in het spel komt, hoe moeilijker de opdrachten worden en hoe meer tegels je nodig hebt voor de oplossing. Het is dan belangrijk dat je de videomodus gebruikt voor het scannen van de code. Start het scannen van je code vanaf de BEGIN tegel en ga vervolgens met je mobiele apparaat naar beneden, totdat je de hele code gescand hebt.

Bij de opdrachten die het gebruik van functies vereisen, maak en scan je eerst de functies (A, B, C) en daarna de code waar de functies in gebruikt worden. In een opdracht kun je maximaal drie functies gebruiken in de code.

HOE KAN IK HET SPEL OP EEN DESKTOP OF LAPTOP COMPUTER SPELEN?

  • Bevestig een webcam met autofocus en minimaal 2 mPix resolutie aan de computer. De computer moet minimaal als besturingssysteem Windows 7 of hoger hebben.
  • Er kan veel verschil zitten tussen de verschillende types en configuraties van webcams. Het is verstandig om de werking van de webcam eerst te testen voordat je tot de aanschaf overgaat.
  • Oudere computers kunnen problemen geven met webcams vanwege de kwaliteit van de grafische kaart. Met dit soort problemen kan het nodig zijn om de computer op afstand te laten testen.
  • De ideale oplossing is het gebruik van een computer met een afneembaar scherm, een 2 in 1 computer.
  • Het gebruik van een ingebouwde laptop camera raden we niet aan, aangezien de laptop dan omgedraaid moet worden en het niet goed te zien is of de code goed gescand wordt.

DE APP HERKENT DE CAMERA NIET OF HET SCHERM WORDT ZWART?
Oudere computers zullen misschien een nieuwe update van de app niet ondersteunen. Hiervoor hebben we oudere versies van de app en drivers aangepast. Deze kunnen via onderstaande link gedownload worden:

EDU version for Windows 1.2.6b

https://owncloud.man.poznan.pl/index.php/s/0Fvh360yWyUpC7K

WAT MOET IK DOEN ALS DE APP AANGEEFT DAT DE GESCANDE TEGELS NIET HOREN BIJ DE GEÏNSTALLEERDE VERSIE VAN DE APP?

  • Scan de code opnieuw of start de app opnieuw op. Als verder niets werkt, installeer de app dan opnieuw. Zorg ervoor dat je de juiste versie van de app installeert: de Scottie Go! Edu app voor Scottie Go! Edu, de Scottie Go! Adventure app voor Scottie Go! Labyrinth en de Scottie Go! app voor de Scottie Go! Starter versie. (links)
  • Zorg ervoor dat je de juiste tegels bij de juiste versie gebruikt. Op de achterkant van de Edu versie staat “EDU” op de achterkant van elke tegel. Bij de Labyrinth versie staat er een L voor het nummer van de tegel (achterkant).
  • Zorg er voor dat er geen losse tegels op het spelbord liggen die niet bij de code horen maar zich wel binnen het gezichtsveld van de camera bevinden.

Er zijn op dit moment verschillende versies: de Scottie Go! Edu versie met 91 opdrachten in 10 modules, en de Labyrinth versie met 60 opdrachten in 7 modules.

Scottie Go! Labyrinth is uitsluitend bedoeld voor thuisgebruik, terwijl Scottie Go! Edu zowel thuis als op scholen gebruikt kan worden.

OP HOEVEEL APPARATEN KAN IK DE APP INSTALLEREN?
De Scottie Go! Edu app kun je op 3 verschillende apparaten installeren. De Scottie Go! Adventures app kan op 2 verschillende apparaten geïnstalleerd worden.

WELKE VERSIE VAN DE APP MOET IK OP SCHOOL GEBRUIKEN EN WELKE THUIS?
Kies voor Scottie Go! Edu de Scottie Go! Edu app, voor Scottie Go! Labyrinth de Scottie Go! Adventures app en voor de Scottie Go! Starter versie de Scottie Go! app. (links)

SCOTTIE GO! EDU – VOORDELEN EN FUCTIONALITEITEN
Scottie Go! Edu geeft je toegang tot:

  • Een reeks van begeleidende materialen zoals onder andere een docentenhandleiding en voortgangskaarten. Deze materialen zijn beschikbaar via: https://scottiego.com/flatsg/edu-scottiego/teaching-aids (eigen website vermelden?)
  • Voer de licentiecode van het spel in (vermeld op een apart stuk papier in de doos van het spel), om toegang te krijgen tot de materialen voor docenten.
  • Een speciaal “Docent” account.
  • Per opdracht een uitgebreide beschrijving van de opdracht, die gebruikt kan worden voor het maken van leskaarten voor de leerlingen of voor de uitleg in de klas.

LET OP: Bij het gebruik van Scottie Go! Edu op school, raden we aan om elke doos met tegels, vóór het eerste gebruik, met een andere kleur te markeren (aan de achterkant van de tegels). Zo kunnen de juiste tegels bij de juiste doos gehouden worden.

KUNNEN DE TEGELS VAN DE EDU VERSIE GEBRUIKT WORDEN MET DE APP VOOR DE ADVENTURES SERIE EN VICE VERSA?
Nee. De verschillende sets met tegels zijn speciaal voor de desbetreffende versie van het spel ontwikkeld en de verschillende versies kunnen niet door elkaar gebruikt worden. Wanneer je de verkeerde versie van de app of tegels gebruikt, krijg je hiervan een melding.

De Scottie Go! app kan gebruikt worden met de tegels van Scottie Go starter.

De Scottie Go! Adventures app kan gebruikt worden met de tegels van  Scottie Go! Labyrinth.

De Scottie Go! Edu app kan gebruikt worden met de tegels van Scottie Go! Edu en de Magnetic Tiles.

In aanvulling op bovenstaande producten is er een aparte versie Scottie Go! Basic. De tegels van deze set kunnen zowel met de Scottie Go! als de Scottie Go! Edu versie van de app gebruikt worden. Ze kunnen alleen gebruikt worden om de eerste vier opdrachten van de eerste module uit te proberen.

KAN IK MIJN LICENTIE UPGRADEN VAN DE LABYRINTH VERSIE NAAR DE EDU VERSIE?
Het is niet mogelijk om de licentie van Labyrinth naar Edu te veranderen of andersom.

KAN IK ALLE MODULES VAN HET SPEL ONTGRENDELEN IN DE EDU VERSIE VAN HET SPEL?
Ja dat kan, creëer hiervoor een docentenaccount.

Bij het creëren van accounts, kun je er ook voor kiezen om het spel vanaf een module naar keuze te starten.

WAT MOET IK DOEN ALS ER TEGELS ZIJN KWIJTGERAAKT?
Als er tegels van je spel beschadigd of kwijtgeraakt zijn, dan kun je aanvullende tegels kopen via bestellen.

IK KAN DE BEGIN/END TEGEL NIET VINDEN IN MIJN DOOS.
Deze tegels kunnen uit hun vakje gevallen zijn en tussen het papieren inlegvel en de plastic houder in de doos terecht zijn gekomen.

Klachten met betrekking tot het spel, inclusief de doos, kunnen binnen 12 maanden na aanschaf gericht worden aan de verkoper. Zorg ervoor dat je een gedetailleerde uitleg, beschrijving van de klacht en het bewijs van aanschaf aanlevert.

De licentiecode is onderdeel van het spel en hiervoor gelden dezelfde regels als voor het product zelf. Indien je de licentiecode kwijtraakt, kun je binnen 12 maanden na aanschaf een nieuwe genereren op basis van een aankoopbewijs.

Mocht het antwoord op jouw vraag niet tussen bovenvermelde vragen staan, dan verzoeken wij je om ons een e-mail te sturen via info@scottiego.nl of contact@scottiego.com